تجارت الکترونیک مقالات

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟

اینستاگرام یا وبسایت ؟ سؤالی که همواره ذهن صاحبان کسب و کار را به خود مشغول کرده است ، این است که برای کسب وکار من سایت بهتر است یا اینستاگرام؟! امروز می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم! در مورد مزایا و معایب اینستاگرام یا سایت صحبت کرده و آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. در نهایت این شمایید که تصمیم می‌گیرید برای راه‌اندازی کسب و کارتان کدام یک را انتخاب می‌کنید.

امروزه با گسترش هر چه بیشتر استفاده کاربران از فضای مجازی و اینترنت ، صاحبان کسب و کارها بیش از پیش به دنبال افزایش استفاده از فضی مجازی در کسب و کار خود هستند.

در این میان ابزار های زیادی برای ورود کسب و کار ها به فضای مجازی وجود دارد که یکی از این ابزار ها را می توان “اینستاگرام” دانست . ایسنتاگرام یک شبکه ی اجتماعی بسیار عالی و پر مخاطب است که با استفاده از این فضا خیلی از کسب و کار ها توانسته اند رونق خوبی پیدا کرده و درآمد بسیار عالی از این راه کسب کنند . اینستاگرام به دلیل رایگان بودن و آسان بودن استفاده از آن طرفداران زیادی در ایران دارد که ترجیح داده اند فعالیت کسب و کاری خود را روی این پلتفرم ایجاد کرده و کسب درآمد کنند؛ اما با این وجود اینستاگرام نیز ماننده همه ی ابزارهای کسب درآمد که ما را در کسب درآمد کمک می کنند ارای معایبی نیز هستند که در ادامه این مقاله آنها را بررسی می کنیم .

فواید استفاده از اینستاگرام در کسب و کار

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!
اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!
  • استفاده از اینستاگرام رایگان است

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در سایت اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید. اگر قصد استفاده از قابلیت تجاری اینستاگرام را داشته باشید.

  • با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده می‌شوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود.

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟
اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟

معایب راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

  • هیچگونه دسته‌بندی برای محصولات‌تان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

  • امکان به‌روزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پست‌های‌تان را آپدیت کنید.

  • فرآیند پرداخت دشوار است

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آن‌ها قطعا فرایندی دشوار است.

  • خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید می‌کند!

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم، می‌بینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

حالا اگر تنها راه درآمدی شما اینستاگرام باشد، با فیلتر شدن چه بلایی سر درآمدتان خواهد آمد!

پیشنهاد می کنیم تا پست “12 اهمیت داشتن وبسایت برای کسب و کارها” را بخوانید.

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!
اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

  • می‌توانید محصولات را دسته‌بندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند موبایل، دوربین، لباس، خودرو  و … را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به‌روزرسانی و مدیریت محصولات راحت‌تر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل “محصول مورد نظر موجود نیست” روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می‌توانید به‌صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

  • امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و مشخص است. علاوه‌ بر این مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

  • کاربران می‌توانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایت‌تان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پست‌ها را بررسی کند.

  • خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمی‌کند (یا حداقل کمتر تهدید می‌کند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که می‌خوابید نگران بسته شدن فروشگاه‌تان باشید.

چالش‌های داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم، چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. برای اطلاع از قیمت ها اینجا کلیک کنید

  • زمان بیشتری طول می‌کشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید و سئوی آن را بهبود دهید.  این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

Instagram or website which one is better36
اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟

پس من الان چیکار کنم؟!

حالا که با ویژگی‌های تجاری سایت و اینستاگرام آشنا شدید، بهتر است بدانید که استفاده از هر دوی این ابزارها به رشد هر چه بهتر کسب‌وکار شما کمک می‌کند. توصیه ما این است که سایت‌تان را بسازید و در کنار آن به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم بپردازید.

به عبارت دیگر سایت و شبکه‌های اجتماعی مکمل یکدیگر هستند و برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق و همچنین رشد و افزایش فروش، هیچ کدام را نمی‌توان نادیده گرفت.

در واقع گاهی اینستاگرام، مانند تراکت برای معرفی کسب و کارتان است که باید از آن به‌عنوان تبلیغات خودتان استفاده کنید. پس به یک ابزار اصلی‌تر برای کسب درآمد نیاز دارید. همچنین اینستاگرام می‌تواند وسیله‌ای برای تعامل با مخاطبان‌تان باشد. این تعامل هم رضایت مشتری را برای شما می‌آورد و هم باعث برندسازی خودتان می‌شود.

پس پیشنهاد ما این است که از طریق اینستاگرام، مشتریان را به سمت سایت‌تان هدایت کنید. در این صورت هم در ایسنتاگرام فروشگاه خود را دارید، و هم در سایت. بعد از راه‌اندازی سایت می‌توانید آن را به فروشگاه اینستاگرام خود متصل کنید.

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *