تجارت الکترونیک مقالات

اهمیت کسب و کار اینترنتی چیست؟

اهمیت کسب و کار اینترنتی

اهمیت کسب و کار اینترنتی در دنیای امروز:

امروزه افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم و سهولت استفاده از گوشی های تلفن همراه برای اتصال به اینترنت باعث شده است که بحث کسب و کار های آنلاین بیش از پیش مورد توجه همگان باشد. برای قدم گذاشتن در سرزمین راه اندازی کسب و کار آنلاین ابتدا باید مفاهیم موجود در این زمینه را به خوبی بشناسیم زیرا در فضای وب و حتی برخی از کتاب های موجود در این زمینه از انواع اصطلاحات موجود مانند؛ کسب و کار اینترنتی، کسب و کار آنلاین، کسب و کار مجازی، کسب و کار های دیجیتال و تجارت الکترونیک گاهی به جای هم استفاده می کنند.

اهمیت کسب و کار اینترنتی

روشهای ایجاد کسب و کار در بستر اینترنت:

یکی از از مزیت های کسب و کارهای آنلاین وجود فضا های بسیار زیادی برای راه اندازی کسب و کار ها است. اما با این وجود ما در این مقاله دو راه اصلی و مهم برای ایجاد کسب و کار آنلاین را بررسی می کنیم و مزیت ها و معایب هر کدام را بیان خواهیم کرد.

1- ایجاد کسب و کار در شبکه های اجتماعی مانند : اینستاگرام ، تلگرام ، یوتیوب و …

2- ایجاد کسب و کار بر روی  وبسایت و راه اندازی وبسایت مختص تجارت خود

هر دو مسیر برای ایجاد کسب و کار بسیار عالی هستند ولی هر کدام شامل مزیت ها و محدودیت هایی نیز هستند که باعث میشود تا افراد در انخات این دو روش مردد شده و انتخاب کردن برایشان سخت باد.

خواند این مقاله می تواند برای شما مفید باشد:

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!

ایجاد کسب و کار در شبکه های اجتماعی:

یکی از راه های کسب و کار آنلاین استفاده از شبکه ها اجتماعی میباشد. این روزها خیلی ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام مشغول سرگرم کردن خود و ارتباط گیری با افراد مختلف هستند که فضای بسیار خوبی برای کسب و کار ایجاد کرده تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به این افراد پر شمار ارائه کنند.

 

از مزیت های استفاده از شبکه های اجتماعی می توان به پیشرفت سریع اشاره کرد . به دلیل وجود افراد تعداد بالا  و عرضه محصولات به این افراد راه کوتاه تری تا شناخته شدن کسب و کار در راه است.

اینستاگرام یا وبسایت ؟ کدام یک بهتر است؟!

از ویژگی های مثبت استفاده از شبکه های اجتماعی می توان به رایگان بودن و راحت بودن در استفاده اشاره کرد. شما می توانید با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند هر محصولی را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید و به راحتی به فروش برسانید.

از محدودیت های این شبکه های اجتماعی می توان به قوانین کشوری اشاره کرد که ممکن است تصمیم به فیلترینگ و قطع آ« شبکه اجتماعی در کشور گردد و کسب و کار شما را به خطر بیاندازد.

ایجاد کسب و کار بر روی  وبسایت:

شما می توانید با ایجاد یک کسب و کار و مدیریت صحیح آن کسب و کار خود را رونقی ببخشید که راه 10 ساله را در 1 سال طی کنید و درآمد شگفت انگیزی کسب کنید.

برای ایجاد وبسایت نیاز به داشتن اطلاعات کافی و دانش در این حوزه می باشد و به راحتی استفاده از شبکه های اجتماعی نیست اما از طرفی وبسایت ها با داشتن یک حریم شخصی دیگر نگرانی فیلتر شدن را ندارد و شما با خیال راحت می توانید فروشگاه و کسب و کار خود را سالیان طولانی مدیریت کنید و از داشتن مشتریان بی شمار لذت ببرید.

ایجاد کسب و کار بر روی  وبسایت

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

  • می‌توانید محصولات را دسته‌بندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند موبایل، دوربین، لباس، خودرو  و … را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به‌روزرسانی و مدیریت محصولات راحت‌تر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل “محصول مورد نظر موجود نیست” روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می‌توانید به‌صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

  • امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و مشخص است. علاوه‌ بر این مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

  • کاربران می‌توانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایت‌تان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پست‌ها را بررسی کند.

  • خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمی‌کند (یا حداقل کمتر تهدید می‌کند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که می‌خوابید نگران بسته شدن فروشگاه‌تان باشید.

چالش‌های داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم، چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. برای اطلاع از قیمت ها اینجا کلیک کنید

  • زمان بیشتری طول می‌کشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید و سئوی آن را بهبود دهید.  این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

 

پس من الان چیکار کنم؟!

حالا که با ویژگی‌های تجاری سایت و اینستاگرام آشنا شدید، بهتر است بدانید که استفاده از هر دوی این ابزارها به رشد هر چه بهتر کسب‌وکار شما کمک می‌کند. توصیه ما این است که سایت‌تان را بسازید و در کنار آن به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هم بپردازید.

به عبارت دیگر سایت و شبکه‌های اجتماعی مکمل یکدیگر هستند و برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی موفق و همچنین رشد و افزایش فروش، هیچ کدام را نمی‌توان نادیده گرفت.

در واقع گاهی اینستاگرام، مانند تراکت برای معرفی کسب و کارتان است که باید از آن به‌عنوان تبلیغات خودتان استفاده کنید. پس به یک ابزار اصلی‌تر برای کسب درآمد نیاز دارید. همچنین اینستاگرام می‌تواند وسیله‌ای برای تعامل با مخاطبان‌تان باشد. این تعامل هم رضایت مشتری را برای شما می‌آورد و هم باعث برندسازی خودتان می‌شود.

پس پیشنهاد ما این است که از طریق اینستاگرام، مشتریان را به سمت سایت‌تان هدایت کنید. در این صورت هم در ایسنتاگرام فروشگاه خود را دارید، و هم در سایت. بعد از راه‌اندازی سایت می‌توانید آن را به فروشگاه اینستاگرام خود متصل کنید.

 

برای سفارش طراحی سایت و  مشاوره رایگان در حوزه کسب و کار آنلاین روی عکس زیر کلیک کنید تا با شما در ارتباط باشیم.

12 اهمیت داشتن وبسایت برای کسب و کارها

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *